AUTOCROSS TERBAND,  SEPTEMBER

2010, STREEKKLASSE

WIJZIGING STREEKKLASSE

 

REGELS STREEKKLASSE HEREN

 

STREEKKLASSE HEREN: REGELS KNAF STANDAARDKLASSE : OPGESNEDEN BANDEN. GÉÉN 4X4/TURBO   VOOR MEER INFO: AUTOCROSS-COMMISSIE ACTO

 

 

Geschiedenis Streekklasse

De streekklasse is indertijd in het leven geroepen om dorpsgenoten die slechts één keer per jaar wilden autocrossen een kans te geven in een eigen klasse. Zij hoefden het dan niet op te nemen tegen de “ervaren” coureurs die in de wijde omtrek aan alle autocrosses deelnamen en veelal over sneller (opgevoerd) materiaal beschikten, waar deze “dorpsgenoten” niet tegen waren opgewassen. De autocross van toen was verdeeld in twee klassen, te weten: standaardklasse en specials. Later kwam daar de 1600 sportklasse (veelal VW kevers) bij, terwijl de specialklasse werd opgedeeld in de 2 liter sprintklasse en de superklasse. Omdat de autocross zich verder door ontwikkeld heeft is het inmiddels zo dat de standaardklasse van toen opgedeeld is in een standaard- en vrije standaardklasse. In deze vrije standaard- is veel meer toegestaan dan in de standaardklasse. Dit heeft betrekking op zowel de carrosserie, als wel het motorische gedeelte, bovendien is vierwielaandrijving hier ook toegestaan. Omdat de opsplitsing van de toenmalige standaardklasse in de huidige streekklasse niet is doorgevoerd, betekent dit dat er nu in de streekklasse zowel standaard- als vrije standaardauto’s meedoen. Dit resulteert in het feit dat dezelfde dorpsgenoot van weleer, evenals toen, wederom niet met de snelle ervaren autocrossers mee kan strijden om de prijzen. We hebben dit om organisatorische redenen een aantal jaren geprobeerd op te lossen door het in het leven roepen van een A- en een B finale.

Echter om de streekklasse in de toekomst voor zowel rijders als publiek leuk en aantrekkelijk te houden is er door de autocrosscommissie in samenwerking met het bestuur van de G.F.T.O./A.C.T.O. besloten om per 2006 hier op een andere manier gestalte aan te geven. Besloten is dat in 2006 in de streekklasse alleen auto’s zullen mogen deelnemen die in alle opzichten fabrieksstandaard zijn, back to basic dus! Voorts is besloten dat auto’s voorzien van méér dan 2 wielaandrijving niet meer aan de cross deel kunnen nemen. Dit geldt dus niet alleen voor de streekklasse, maar voor elke te verrijden klasse.

 

Waarom nu al deze aankondiging m.b.t. de autocross?

Nu al deze aankondiging om aan een ieder die dit jaar graag in de streekklasse wil deelnemen kenbaar te maken dat de deelnemende auto aan het nieuwe reglement zal moeten voldoen. Ook nu al, omdat een ieder dan ook voldoende tijd heeft om eventuele aanpassingen aan zijn/haar auto te kunnen realiseren.

 

Voor welke autocrosser verandert er iets?

Een coureur in het bezit van een vrije standaardauto zal niet meer in de streekklasse kunnen deelnemen, een coureur met een standaardauto zal moeten zorgen dat de auto ook standaard is (ook carrosserie)! Voor de standaardrijders, evenals voor coureurs die een geheel nieuwe auto voor de streekklasse gaan bouwen, geldt dat voor noodzakelijke aanpassingen en specificaties contact kan worden opgenomen met de autocrosscommissie. STREEKHEREN : STANDAARD AUTO/KNAF REGELS/OPGESNEDEN BANDEN

 

Tot slot

We hopen op deze manier de streekklasse aantrekkelijk te houden en vooral veel

strijd te kunnen creëren voor rijders die maar eens per jaar crossen en/of rijders die budgettair gezien voor een redelijke prijs toch nog graag eens mee willen doen. Het punt waar uiteraard niets aan zal veranderen is de VEILIGHEID!!! Het is en blijft veiligheid voor alles. Zaken als een degelijke rolkooi, een vierpuntsgordel en een deugdelijke benzinetank zijn in deze primair. Verder geldt voor wat betreft het reglement dat in principe de K.N.A.F. reglementen worden gehanteerd, eventuele aanpassingen of wijzigingen hiervan worden kenbaar gemaakt middels het huishoudelijk reglement van de organisatie. Het reglement zal t.z.t. te downloaden zijn op de internetsite: www.cafedestreekteam.nl .

Informatie

Voor (meer) informatie omtrent het nieuwe reglement kan contact worden opgenomen met een lid van de autocrosscommissie: Joh. van Dijk, W. Drenth,

M. Otter, L. Veldman, P. J. Otter, R. Tuiten of H. vd Werf.